Städade i arbetsrummet bland papper som följt mig sedan 1970-talet. Hittade denna dikt av Göran Sonnevi (ur Det omöjliga). Det märkliga är att dikten talar till mig på samma sätt som Anne Grundel gör i frigörande dans Hon säger: "Det är just nu som du lever ditt liv, så tag chansen". www.fridans.nu/anne-grundel/

Öppningen
Nu öppnar sig
chansen, till ett annat
sätt att leva.
Ska vi ta den?
Ska vi se den klart
i ögonen?

Jag tror att chansens springa är
mycket liten

Den lyser vid tröskeln till en
stängd dörr
som kan öppnas

Den kan bara öppnas av
många människor tillsammans

Och om du inte finns
finns inte jag

Men om jag inte finns
finns kanske du
För vi är många
om vi alls
kan finnas

Jag är här Var finns du, och du?

Du finns med i serien av beroenden
Jag med
Jag skakas Vi bryts sönder
Vi knyts samman
 igen Knyter våra
egna kroppars liv
tillsammans igen
Vi ger inte upp
ens när vi är döda
För vi är många
om vi alls ska finnas

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen