Vintersolståndet
Äntligen kommer det att vända - redan på lördag morgon vill jag väckas av vårfåglars sång. Ja, så fort går det inte, men inom mig så tänds ljuset bara av tanken.
Nu går det trögt med skrivandet.
Projekten får vänta. Det ska fantastiskt att planera boken av "Frötunas förträffliga författare" och vår gemensamma blogg.
Sedan finns en vag plan att göra något mera av "Hotellfrukost - en fortsättning - vad hände sedan?".
När den egna inspirationen är låg och tröttheten lägger sig över axlarna då tar jag fram Bodil Malmstens bok "Så gör jag". Just idag läser jag avsnittet om den "Ideala skrivdagen". För henne började den redan kvällen innan med ett rent skrivbord, friskt vatten och ett påbörjat kapitel som bara ligger och väntar på fortsättning. Sedan tröstar hon mig med att alla skrivardagar blir inte produktiva. Hon skriver:
"Där går en dag ifrån ett skrivande liv, låt den gå, sånt händer, det är inte hela världen även om jag alltid känner så. Då. Sen kommer  en ny dag, det är bara att sträva på.
Det är som med yogan.
Strävan som räknas. Glöm inte andningen.
Andas in, andas ut, andas djupt"

Hennes inställning till skrivandet stämmer ju med inställningen till livet. Jag tar med mig det in i nästa skrivarår. Och önskar alla

God Jul
&
Gott Nytt År


Kommentarer

  1. Klokt! Det finns olika dagar. Jag ska nog köpa Bodil Malmstens bok till mig i julklapp. God Jul, Christina!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Raija! Nu kommer vardagen och det är dags att ta nya tag :)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen