Från idé till bok - Shamrock


Idén till romanen Shamrock föddes på en parkering. Jag hade just parkerat bilen när inspirationen kom. Det skulle bli en bok, men med två berättelser om ett jobbigt tonårsliv och att allt kan bli bra igen. När jag kom hem ringde jag min son Mattias, som just då var i Kenya och frågade om han ville skriva en bok tillsammans med mig. Han svarade ja direkt. När han kom hem till Sverige gick vi långa promenader tillsammans och pratade om vad boken skulle handla om. Utifrån de samtalen gick vi hem och började skriva.
Boken tog tre år att skriva och vi fick möjlighet att prata om allt om hänt i vår familj under några tuffa år - en reningsprocess. Den handlar om hur viktigt det är att aldrig ge upp, hur mörkt det än ser ut och att man ska försöka allt man kan för att hjälpa en ung person att få fotfäste för att bli en stabil vuxen. Jermaine i boken hamnar i ett tumult av mörka och våldsamma tankar efter en resa till sitt födelseland. När han kom till sitt barnhem mötte han en barnskötare som haft hand om honom när han var liten bebis. Hon kände igen honom och mindes honom som sin ”favourite baby”. Det fick honom att ramla ner i en djup kris. Boken handlar om hans svåra tid och att vägen tillbaka är tuff. Föräldrarna är helt oförberedda på hans utåtagerande och söker sig fram för att kunna hjälpa både Jermaine och sig själva på vägen.
Vi gav ut boken på eget förlag. När det gäller omslag och lay-out tog vi hjälp av proffs. Sedan har vi sålt boken och rest runt i Sverige och hållit föredrag om den.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen